Około rok temu baterie Blade firmy BYD zadebiutowały w samochodzie elektrycznym Han. W tym miesiącu pojawiła się informacja, z której wynika, że wśród partnerów chińskiej spółki może być Tesla.
W marcu 2020 roku BYD, chińska firma zajmująca się pojazdami elektrycznymi i akumulatorami, zaprezentowała nowe ogniwa akumulatorowe typu blade.
Technologia Blade Battery
Bateria Blade firmy BYD wykorzystuje ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4, LFP) nowej generacji. Prace nad konstrukcją produktu trwały kilka lat. Ich celem było stworzenie baterii spełniającej swoje zadanie, wytrzymałej i możliwie jak najbardziej kompaktowej. Dlatego ogniwa baterii Blade ułożone są w szeregu, a następnie włożone do zestawu akumulatorów. Dzięki temu zoptymalizowano strukturę całego zestawu. I to pozwoliło zwiększyć wykorzystanie przestrzeni o ponad 50% w porównaniu do konwencjonalnych akumulatorów blokowych z fosforanu, litu i żelaza.
Bateria Blade przeszła testy bezpieczeństwa
Według zapewnień producenta bateria Blade jest niezwykle odporna na niekontrolowane zdarzenia termiczne i inne uszkodzenia. Przed wdrożeniem do użytku produkt został poddany wyjątkowo trudnym testom. Było to m.in. kruszenie, zginanie, podgrzewanie w piecu do temperatury 300 °C, celowe przeładowywanie o 260% czy jeden z najtrudniejszych testów – test „gwoździa”. Polegał on na wbijaniu gwoździ w baterię. W rezultacie każdy z wymienionych testów bateria Blade przeszła pomyślnie. To znaczy, że nie emitowała dymu ani ognia, natomiast temperatura jej powierzchni osiągała jedynie od 30 do 60 °C. Znacznie gorzej wypadły w podobnych testach baterie wykonane w innych technologiach.
Podczas testów na penetrację gwoździ bateria Blade nie emitowała dymu ani ognia po penetracji, a jej temperatura powierzchni sięgała zaledwie 30 do 60°C. W tych samych warunkach trójskładnikowa bateria litowa przekroczyła 500°C i gwałtownie się spaliła. (…) konwencjonalna bateria blokowa litowo-żelazowo-fosforanowa nie emitowała otwarcie płomieni ani dymu, ale jej temperatura powierzchni osiągnęła niebezpieczną temperaturę od 200 do 400°C. Oznacza to, że pojazdy elektryczne wyposażone w baterię Blade byłyby znacznie mniej podatne na zapalenie – nawet jeśli zostałyby poważnie uszkodzone.
W związku z powyższym firma BYD oficjalnie ogłosiła, że wszystkie wytwarzane przez nią pojazdy elektryczne będą teraz wyposażone w baterie Blade.
Nieprawdopodobne partnerstwo?
Baterie Blade zadebiutowały w zeszłym roku w samochodzie elektrycznym Han. Jednak nowe ogniwa znajdziemy nie tylko w pojazdach firmy BYD. Ponieważ bezpieczeństwo baterii w samochodach elektrycznych jest ważne, inne firmy zaczęły interesować się nową technologią. Chińska spółka już rok temu poinformowała, że współpracuje z innymi producentami samochodów w celu wprowadzenia tych ogniw do ich pojazdów.
Obecnie wiele marek pojazdów prowadzi z nami rozmowy na temat partnerstwa opartego na technologii Blade Battery.
Przedstawiciele firmy co prawda nie ujawnili o jakie marki chodzi. Jednak w tym miesiącu pojawiła się informacja, z której wynika, że wśród partnerów może być Tesla. Chińska strona CLS donosi, że Tesla kupi baterie Blade w drugim kwartale 2022 roku. Chociaż firma BYD odmówiła komentarza, to nie zaprzeczyła tej wiadomości. Co więcej, portal Elektrek zauważa, że Tesla również nie odniosła się do sprawy. Przypuszczenia odnośnie ewentualnego partnerstwa BYD i Tesli potwierdza serwis CNEVpost, który wskazuje, że pierwszym samochodem Tesli zasilanym baterią Blade będzie Model Y. Co więcej, prawdopodobnie zostanie on wyprodukowany w Szanghaju.
W związku z tym – choć dla wielu wydaje się to nieprawdopodobne – można przypuszczać, że informacja jest prawdziwa. Przecież minęły już lata od czasu kiedy Elon Musk ignorował, a nawet śmiał się z firmy BYD! Jak widać, chińska firma wciąż istnieje i jest silna. Jednak zanim zaczniemy traktować informacje na temat współpracy BYD i Tesli jako pewnik, powinniśmy poczekać na oficjalne komunikaty obu firm.
O firmie BYD
Bezsprzecznie BYD jest jednym z największych przedsiębiorstw prywatnych w Chinach. Istnieje od 1995 roku. Buduje nie tylko elektryczne samochody osobowe, ale także np. elektryczne ciężarówki, autobusy. Ponadto od wielu lat prowadzi badania i działa na rzecz doskonalenia akumulatorów. Dodatkowo ma ogromne doświadczenie w rozwoju energii odnawialnej, z której ofertą dociera do ponad 50 krajów i regionów świata. Spółka jest notowana na giełdach w Hongkongu i Shenzhen.
Źródła:
https://www.byd.com/en/index.html
https://thedriven.io/2021/08/09/tesla-is-testing-byd-blade-cell-to-pack-batteries-reports/
https://www.cls.cn/detail/806572
BYD Europe, „BYD Blade Battery – Unsheathed to Safeguard the World”, https://www.youtube.com/watch?v=dIt5z4wT9RE