Kolejne podwyżki cen paliw na stacjach 

Zgodnie z prognozą, w ślad za wzrostem cen w hurcie, średnie ceny benzyny bezołowiowej Pb95 i oleju napędowego na stacjach przekroczyły w tym tygodniu poziom 6,50 zł/l. To oznacza, że w ciągu ostatniego miesiąca ceny Pb95 wzrosły o 47 groszy na litrze, a diesla o 48 groszy na litrze. Ceny autogazu wzrosły odpowiednio o 13 groszy na litrze, do poziomu 3,09 zł/l. 

Po kolejnej serii podwyżek cen hurtowych średnie ceny paliw na stacjach (na dzień 2.11.2023 ) wynoszą odpowiednio: dla benzyny bezołowiowej 95 – 6,51 zł/l (+23 gr/l w ciągu tygodnia), bezołowiowej 98 – 7,07 zł/l (+20 gr/l), oleju napędowego 6,56 zł/l (+23 gr/l) , autogazu – 3,09 zł/l (+1 gr/l). 

Sukcesywny wzrost cen powoduje, że różnice cen paliw na poszczególnych stacjach zmniejszają się. 

Rynek hurtowy

Na krajowym rynku hurtowym wzrosty cen benzyn powoli wyhamowują, ale nadal jest miejsce do podwyżek hurtowych cen benzyn do 50 zł/m3. W przypadku diesla natomiast nadal jest miejsce na wzrost cen w łącznej skali do 350 zł/m3. To oczywiście będzie skutkowało kolejnymi podwyżkami cen paliw w detalu. 

Ceny benzyny w przyszłym tygodniu mogą wzrosnąć do średniego poziomu 6,60, a oleju napędowego do poziomu 6,75 zł/l. 

Ropa naftowa a sytuacja geopolityczna

Ceny styczniowej serii kontraktów na ropę Brent powróciły w rejon 87 USD/bbl i ropa Brent jest niecałe 2 USD/bbl droższa niż przed wybuchem wojny Izraela z Hamasem. Widać wyraźną redukcję premii za ryzyko geopolityczne, ale wojna trwa nadal. Bardzo prawdopodobna jest obecnie konsolidacja cen ropy naftowej w rejonie 85-90 USD/bbl. 

Iran po raz kolejny wezwał do nałożenia embarga na dostawy ropy naftowej z krajów muzułmańskich do Izraela. Izrael importuje około 0,3 mln bbl/d ropy naftowej, z tego głównymi dostawcami ropy są Kazachstan, Azerbejdżan, Gabon, Nigeria i Egipt. Wszystkie te kraje są członkami Organizacji Współpracy Islamskiej. 

Tymczasem widać już wyraźnie efekt wprowadzonego 21 września przez władze Rosji embarga na eksport produktów naftowych. Zgodnie z danymi S&P Global eksport produktów naftowych z Rosji spadł w październiku do 2,12 mln bbl/d (w tym eksport diesla spadł do 597 tys bbl/d) i jest to najniższy poziom od ataku Rosji na Ukrainę. Eksport rosyjskich produktów naftowych rekordowy poziom 3 mln bbl/d (diesla 1,2 mln bbl/d) osiągnął w marcu tego roku. Eksport rosyjskiej ropy naftowej drogą morską wzrósł z kolei w październiku 7,4% m/m do 3,53 mln bbl/d czyli najwyższego poziomu od maja. Indie pozostały największym odbiorcą rosyjskiej ropy naftowej droga morską po Chinach i Turcji. Łącznie na te trzy kraje przypadło ponad 80% eksportu rosyjskiej ropy droga morską. Rosja pozostaje głównym dostawcą ropy naftowej do Indii i Chin. 

 Komentarz: Urszula Cieślak, Rafał Zywert

 Źródło: www.reflex.com.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE

Najnowsze

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE