Śląsk może zostać liderem polskiej elektromobilności

Z raportu „Elektromobilność na Śląsku. Stan obecny i perspektywy rozwoju”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) i Enefit Polska wynika, że na koniec 2023 r. w województwie śląskim działało 748 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, co stanowi 13% całkowitej liczby takich punktów w Polsce. Prognozy sugerują, że do 2035 r. może być ich niemal 15 tysięcy, a liczba pojazdów elektrycznych w regionie może sięgnąć 200 tysięcy.

Śląsk wyróżnia się jako jeden z najdynamiczniej rozwijających się regionów w Polsce pod względem elektromobilności. Pod koniec 2023 r. zarejestrowanych było tam 5417 w pełni elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych (BEV). Autorzy raportu prognozują, że w 2024 r. liczba BEV w województwie wzrośnie do niemal 8600, co oznaczać będzie 59% przyrost roczny. Z kolei na lata 2025-2027 przewidywany jest już 84% wzrost.

W obliczu rosnącej liczby pojazdów elektrycznych oraz intensywnej rozbudowy infrastruktury ładowania, Śląsk staje się jednym z wiodących regionów w Polsce w dziedzinie zrównoważonego transportu. Już teraz samochody elektryczne zarejestrowane w województwie śląskim stanowią niemal 10 proc. krajowego parku BEV, a Katowice z 4,81 samochodami elektrycznymi na 1 tys. mieszkańców zajmują trzecią pozycję w skali kraju. Optymistyczne prognozy wskazują, że roczne wzrosty zarejestrowanych BEV w regionie pozostaną dwucyfrowe aż do 2035 r. – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

Dziesięciokrotnie więcej stacji ładowania

W raporcie wskazano, że do 2028 r. liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w regionie wzrośnie dziesięciokrotnie, osiągając 7 843, a do 2035 r. będzie ich 14 835, co stanowi prawie dwudziestokrotny wzrost w porównaniu do 2023 r. Kluczową rolę w rozbudowie tej infrastruktury będą odgrywać inwestycje publiczne i prywatne orazi wsparcie legislacyjne. “Kluczowy czynnik stanowi również realizacja wymogów zawartych w unijnym rozporządzeniu AFIR. Warunkiem niezbędnym do wypełnienia tych celów będzie usprawnienie procedur przyłączeniowych i wsparcie inwestycji rozbudowy punktów ładowania oraz sieci przesyłowych przez administrację centralną, o co jako sektor od dłuższego czasu apelujemy” – mówi Łukasz Musiałkiewicz, prezes Zarządu Enefit Polska.

Stacje ładowania Enefit Volt są już dostępne w Bielsku-Białej i Zabrzu, a wkrótce pojawią się także w Gliwicach. Sieć, która obejmuje Estonię, Łotwę i Polskę, posiada obecnie 350 działających stacji, a kolejne 700 jest w fazie realizacji. W ciągu najbliższych czterech lat Enefit planuje uruchomienie 2500 stacji ładowania w Polsce.

Źródło: www.enefit.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE

Najnowsze

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE