Przełom w lotnictwie elektrycznym? Innowacyjna bateria z włókna węglowego
Od lat trwają intensywne prace nad rozwojem technologii elektrycznych środków transportu, w tym samolotów. Jednym z najnowszych przełomów jest innowacyjna bateria z włókna węglowego, opracowana przez naukowców z Politechniki Chalmers w Szwecji. To odkrycie może zrewolucjonizować nie tylko lotnictwo, ale również inne dziedziny transportu.
Nowa bateria stworzona przez naukowców z Chalmers jest wyjątkowa, ponieważ łączy funkcje magazynowania energii i elementu konstrukcyjnego. Dzięki zastosowaniu kompozytu z włókna węglowego, bateria ta jest jednocześnie częścią struktury pojazdu. Oznacza to, że zamiast instalowania dodatkowych ciężkich akumulatorów, sama bateria pełni funkcję nośną, co znacząco zmniejsza wagę samolotu.
Gęstość energetyczna i trwałość
Bateria z włókna węglowego osiąga gęstość energetyczną na poziomie 30 Wh/kg, co jest wynikiem imponującym w porównaniu do innych dostępnych technologii. To rozwiązanie sprawia, że pojazdy, w tym samoloty, mogą być znacznie lżejsze, co zwiększa ich zasięg i efektywność. Konstrukcja baterii pozwala nie tylko na dostarczanie energii, ale również na stabilizację pojazdu, porównywalną do funkcji, jakie pełni ludzki szkielet w ciele człowieka.
Potencjalne zastosowania
Technologia ta może znaleźć zastosowanie nie tylko w lotnictwie. Naukowcy przewidują, że podobne rozwiązania mogą być użyte w różnych urządzeniach elektronicznych, takich jak laptopy czy smartfony, co mogłoby znacząco obniżyć ich wagę i poprawić wydajność. Możliwe jest również zwiększenie zasięgu samochodów elektrycznych nawet o 70% dzięki zastosowaniu baterii strukturalnych.
Nowa era ekologicznego transportu
Odkrycie zostało opisane w artykule opublikowanym w czasopiśmie Advanced Materials, a badania prowadzone przez zespół z Politechniki Chalmers mają ogromny potencjał, by wpłynąć na przyszłość transportu. Dzięki tej technologii możliwe będzie tworzenie lżejszych, bardziej wydajnych pojazdów, które będą mogły odbywać dłuższe podróże bez konieczności częstego ładowania.
Źródło: researchgate.net