Jakim prądem ładuje się samochód elektryczny?
W związku z rosnącą popularnością pojazdów elektrycznych – już nie tylko za granicą, ale również w Polsce – stacje ładowania do samochodów elektrycznych stają się stałym elementem infrastruktury. Coraz więcej osób zastanawia się i pyta: jakim prądem ładuje się samochód elektryczny? A my spieszymy z odpowiedzią.
Istnieją różne typy ładowarek do samochodów elektrycznych. Odpowiadając na zadane w tytule pytanie, skupimy się na podziale ładowarek ze względu na rodzaj prądu: AC, DC.
Ładowarki do samochodów elektrycznych AC
Zdecydowana większość samochodów elektrycznych jeżdżących po naszych drogach posiada złącze ładowania prądem przemiennym (AC), które pozwala na ładowanie w różnych miejscach – także z domowego gniazdka. Ale wadą takiego złącza jest stosunkowo niska moc ładowania. Takie ładowarki ładują po prostu wolniej niż ładowarki zasilane prądem stałym (DC). Dodatkowo trzeba wspomnieć, że wbudowanie ładowarki w samochód może jeszcze bardziej ograniczyć moc ładowania.
Ładowarki AC wykorzystują dwa warianty napięcia:
- napięcie 230V (jednofazowe, czyli takie jak w gniazdku domowym) – moc ładowania przeważnie kilka kW,
- napięcie 400V (trójfazowe, czyli tzw. „siła”) – moc ładowania przeważnie mieści się w przedziale od 3 kW do 22 kW (w zależności od ładowarki), a w niektórych przypadkach sięga nawet 44 kW.
Maksymalne natężenie prądu w obu wariantach wynosi 16A. Moc ok. 22kW pozwala na całkiem sprawne ładowanie pojazdu elektrycznego, zależnie od samochodu trwa to ok. 2-5 godzin.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych DC
Wykorzystanie złącz prądu stałego (DC) do ładowania wyraźnie skraca czas ładowania akumulatorów. Takie ładowarki posiadają zdecydowanie większą moc niż ładowarki AC – ładują mocą 50-350 kW, ale w Polsce występują ładowarki o maksymalnej mocy 150 kW.
Ładowarki DC wykorzystują prąd przemienny i przemieniają go na prąd stały. Działają na napięciu 400-800V i natężeniu około 300-500A. Ładowarki DC posiadają zazwyczaj dedykowane złącza do różnych modeli pojazdów elektrycznych, np.:
- CHAdeMO – standard ładowania prądem stałym popularny w Azji, ale także w Europie. Umożliwia ładowanie mocą do 400 kW, a w planach jest zwiększenie jego możliwości do nawet 900 kW.
- CCS (Combined Charging System) – standard ładowania prądem stałym i przemiennym. Może dostarczać moc do 350 kW. Uważany jest za nowocześniejszy niż CHAdeMO i ma w przyszłości zupełnie go wyprzeć.
Kto w Polsce produkuje ładowarki do samochodów?
W tym roku partner naszego portalu, producent stacji transformatorowych i magazynów energii (firma ZPUE) rozszerzył swoją ofertę o ładowarki do samochodów elektrycznych. Stacje ładowania samochodów elektrycznych ZPUE umożliwiają ładowanie mocą do 150 kW prądu stałego oraz 22 kW zmiennego. Taką elastyczność zapewniają 3 złącza: 2 x DC i 1 x AC, które posiada każda stacja. Ładowarki do samochodów elektrycznych tej firmy można dostosować do potrzeb danego użytkownika, a dynamiczny podział mocy ładowania umożliwia ładowanie nawet trzech różnych pojazdów elektrycznych w tym samym czasie.