Hyundai Motor Group promuje technologię wodorową dla „wszystkich, wszystkiego i wszędzie”. Podczas forum Hydrogen Wave firma przedstawiła swoją wizję w zakresie wodorowej mobilności i technologii ogniw paliwowych w perspektywie do 2040 roku.
Firma Hyundai nie tylko rozwija segment samochodów elektrycznych, ale także stara się popularyzować wykorzystanie wodoru w motoryzacji. Według koncernu technologie wodorowe mogą znaleźć zastosowanie w pojazdach użytkowych, statkach, niewielkich samolotach i poza sektorem transportowym.
Wizja Hydrogen Vision 2040
Podczas globalnego forum Hydrogen Wave przedstawiciele firmy zaprezentowali wizję w zakresie wykorzystania wodoru motoryzacji oraz w innych sektorach gospodarki w perspektywie najbliższych lat. Celem działań koncernu jest popularyzacja technologii wodorowej dla „wszystkich, wszystkiego i wszędzie”.
Wizją Hyundai Motor Group jest zastosowanie energii wodorowej we wszystkich dziedzinach życia i przemysłu, takich jak nasze domy, miejsca pracy, lokale usługowe i fabryki. Celem jest sprawienie, aby wodór był łatwo wykorzystywany przez wszystkich, wszystko i wszędzie. Chcemy oferować praktyczne rozwiązania dla zrównoważonego rozwoju ludzkości, a dzięki tym przełomowym odkryciom dążymy do rozwinięcia światowego społeczeństwa wodorowego do 2040 roku.
Przedstawiciele grupy podkreślają jeszcze, że wykorzystanie technologii wodorowej w transporcie jest formą aktywnego reagowania na zmiany klimatu. Dzięki temu można zmniejszyć zależność społeczeństwa od paliw kopalnych. Hyundai wspiera to rozwiązanie, gdyż chce pełnić istotną rolę w budowaniu zrównoważonej przyszłości.
Hyundai gotowy na napędy bateryjne i wodór
Przedstawiona wizja Hydrogen Vision 2040 znajduje potwierdzenie w bieżącej pracy koncernu. Hyundai dąży do tego, aby do 2028 roku mieć ogniwa paliwowe lub napędy bateryjne we wszystkich produkowanych przez siebie pojazdach użytkowych. Firma prawdopodobnie stanie się pierwszym globalnym producentem samochodów, który tego dokona.
Wspomniana ścieżka dotyczy przede wszystkim vanów, ciężarówek i autobusów. Jednak nie tylko, ponieważ grupa zapowiedziała chęć wdrożenia technologii wodorowej „w różnych odsłonach mobilności”. W związku z tym ma się ona pojawić także w statkach, autonomicznych transporterach kontenerów, pojazdach dla służb ratowniczych. Ponadto są prowadzone prace również nad prototypem samochodu sportowego o wysokich osiągach.
Hyundai daje początek wodorowej przyszłości
Firma pracuje nad technologiami wodorowymi od 1998 roku. Wtedy to Hyundai przygotował pierwszy pojazd posiadający tzw. ogniwa paliwowe, które pozwalają na zamianę wodoru na energię elektryczną napędzającą auto. W 2013 roku wprowadzono na rynek model ix35 Fuel Cell, w 2018 roku – Nexo nowej generacji, czyli SUV-a zasilanego wodorem, natomiast w 2020 roku – Xcient Fuel Cell, czyli pierwszą na świecie wodorową ciężarówkę. Teraz Grupa planuje rozszerzenie wykorzystania technologii ogniw paliwowych.
Realizując przyjętą strategię, Hyundai zamierza wejść ze swoimi wodorowymi pojazdami użytkowymi na europejski rynek średnich i dużych pojazdów. Obecnie firma chwali się, że prowadzi seryjną produkcję ulepszonej wersji ciężarówki Xcient Fuel Cell. Jest to pierwsza na świecie masowo produkowana ciężarówka z ogniwami paliwowymi. Ponadto w trakcie przygotowania jest ciągnik siodłowy, który bazuje na technologii z modelu Xcient. Ma on być wprowadzony na rynek w 2024 roku. Hyundai informuje także, że podczas forum Hydrogen Wave grupa przedstawiła koncepcję „Trailer Drone”, czyli zasilanego wodorem systemu transportu kontenerów, który może działać w pełni autonomicznie.
Według Rady Wodorowej – globalnej inicjatywy wiodących firm energetycznych, transportowych, przemysłowych i inwestycyjnych – do 2050 roku technologia wodorowa będzie zaspokajała 18% światowego zapotrzebowania na energię, a wielkość tego rynku sięgnie 2,5 miliarda dolarów. Upowszechnienie energii wodorowej pomoże również obniżyć emisję CO2 o ponad sześć miliardów ton rocznie, jednocześnie tworząc 30 milionów nowych miejsc pracy.
Poprzez rozwój pojazdów użytkowych na wodór Hyundai promuje całkowite przejście koreańskiego transportu publicznego na rozwiązania wykorzystujące tę technologię. Można przypuszczać, że firma chce w ten sposób tworzyć wzorzec dla całego świata.
Źródła: