NFOŚiGW przeznaczy 1,87 mld zł na rozwój infrastruktury ładowania „elektryków” i stacji tankowania wodoru. Budżet programu składa się z dwóch części. Spośród całej kwoty 1 mld zł zasili rozwój i przystosowanie sieci elektroenergetycznej do potrzeb stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Natomiast pozostała część budżetu, czyli 870 mln zł to dopłaty do ładowarek pojazdów elektrycznych i stacji wodoru. Nabór wniosków ruszy 7 stycznia 2022 roku.
Podstawowe informacje o programie
Budżet programu wynosi 870 mln zł, zaś wsparcie ma formę bezzwrotnych dotacji.
Budżet programu wyniesie 870 mln złotych, co pomoże znacznie zwiększyć dostępność ładowarek, również zlokalizowanych w małych i średnich miejscowościach, dla których zostały przewidziane specjalne przywileje. To powinno upowszechnić zainteresowanie pojazdami elektrycznymi. Równolegle program będzie wspierał polskie kompetencje przemysłowe w zakresie budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych i ich tankowania wodorem. Sukcesy polskich firm w tym segmencie rynku elektromobilności potwierdzają, że działania Narodowego Funduszu wzmocnią ich pozycję rynkową.
Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW
Realizacja programu priorytetowego „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” odbywa się w ramach wytyczonej przez rząd strategii rozwoju elektromobilności. Celem działania jest upowszechnienie w Polsce samochodów zeroemisyjnych oraz przemysłu i usług takich jak produkcja ładowarek, wytwarzanie wodoru, IT itp.
W Polsce obecnie zarejestrowanych jest ponad 32 tysiące samochodów osobowych z napędem elektrycznym, niemal 1500 elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, około 12 tysięcy elektrycznych motorowerów i motocykli oraz ponad 600 autobusów zasilanych prądem z baterii. Te liczby będą jednak szybko wzrastać w związku z rozwijaniem programu „Mój elektryk”, który wspiera zakup i leasing aut zeroemisyjnych. Dlatego ministerstwo dostrzega potrzebę równoległej rozbudowy infrastruktury ładowania, czego wyrazem jest nowy program wsparcia ogłoszony przez Narodowy Fundusz. Ekologicznym i społecznym efektem tego projektu będzie poprawa stanu powietrza w całym kraju, a co za tym idzie – jakości życia Polaków.
Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska
Ramy czasowe programu
Wnioski o dopłaty do ładowarek pojazdów elektrycznych i stacji wodoru można składać w ramach trzech planowanych naborów. Należy je kierować wyłącznie w wersji elektronicznej. Służy do tego celu specjalnie przygotowany Generator Wniosków o Dofinansowanie dostępny na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Według harmonogramu nabór wniosków do programu wystartuje 7 stycznia 2022 roku. Natomiast jego koniec według planów nastąpi 31 marca 2022 roku lub w momencie wyczerpania alokacji.
Kto może skorzystać z dopłaty do ładowarek i stacji wodoru?
Z dotacji na budowę infrastruktury będą mogły skorzystać głównie samorządy, firmy, spółdzielnie oraz wspólnoty mieszkaniowe, a także rolnicy indywidualni.
Szczegółowe przeznaczenie dopłaty do ładowarek i stacji
Program przewiduje dofinansowanie przedsięwzięć polegających na utworzeniu punktów ładowania o następujących cechach:
- stacje ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, na potrzeby indywidualne, które nie będą wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania (budżet 70 mln zł),
- stacje ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, inne niż ogólnodostępne stacje ładowania (budżet 70 mln zł),
- ogólnodostępne stacje ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW, w tym budowa albo przebudowa skutkująca przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW (budżet 630 mln zł),
- ogólnodostępne stacje wodoru, w tym budowa albo przebudowa (budżet 100 mln zł).
Za sprawą dofinansowania powstanie w Polsce sieć 17 760 różnego typu punktów ładowania pojazdów elektrycznych i 20 stacji tankowania wodoru.