Amoniak po raz pierwszy zasili statek oceaniczny. Mamy przełom?

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty
Zielony amoniak transport morski

Fińska Wärtsilä dostarczy pierwszy na świecie czterosuwowy silnik zasilany amoniakiem. Odbiorcą jest norweski startup produkujący wyłącznie zeromisyjne statki bazujące na paliwie amoniakowym.

Amoniak od dekad króluje w globalnej produkcji nawozów sztucznych, jako podstawowy ich składnik. W Polsce bazuje na nim bardzo mocno np. Grupa Azoty (przy okazji dodajmy, że wiążąca się z unijnymi regulacjami konieczność stosowania w coraz większym zakresie “zielonego” amoniaku to duże wyzwanie dla europejskich producentów; Grupa Azoty rozważa import tego surowca zza oceanu).

Jednak ostatnie lata przyniosły mocne skupienie naukowców z całego świata nad stworzeniem paliwa bazującego na amoniaku, tworzone są pierwsze pilotażowe projekty samochodów osobowych zasilanych paliwem bazującym na tym związku chemicznym, najgłośniejszy z nich to ostatni prototyp Toyoty. Jednak do tej pory nikomu nie udało się zasilić amoniakiem statku.

Fiński wynalazek

Wärtsilä podpisała właśnie list intencyjny na dostarczenie aż dwudziestu pięciu czterosuwowych silników W25 (cylindry o średnicy 25 cm) norweskiemu Viridis Bulk Carriers. Silniki mają moc 2 MW i można zasilać je amoniakiem. Szacowana redukcja emisji przy zastosowaniu silników Wärtsilä i amoniaku jako paliwa ma wynieść nawet 70%.

Viridis Bulk Carriers to startup, który od 2020 roku budują wspólnymi siłami Navigare Logistics, Amon Maritime i Mosvolds Rederi. Celem startupu jest budowa wyłącznie zeroemisyjnych statków do przewozu towarów na krótkie dystanse (short sea bulk fleet). Wszystkie statki wychodzące ze stoczni Viridis Bulk Carriers mają być zasilane zielonym amoniakiem.

Norweski ślad węglowy

Miesiąc wcześniej zawiązanie partnerstwa w celu wyprodukowania statków zasilanych zielonym amoniakiem ogłosiły norweskie i niemieckie firmy: Yara Clean Ammonia, NorthSea Container Line i Yara International. Prototyp statku ma być gotowy w 2026 roku i kursować pomiędzy norweskimi a niemieckimi portami.

Zielony amoniak będzie produkowany w przebudowanej aktualnie funkcjonującej już fabryce tradycyjnie pozyskiwanego amoniaku w norwerskim Porsgrunn.

W ten sposób Norwegia wysuwa się na światowego pioniera wdrażania amoniaku w transporcie morskim. Czy działania te mogą zrównoważyć brak ograniczenia wydobycia ropy naftowej przez ten kraj, a nawet otwieranie kolejnych odwiertów? Czas pokaże.

Źródło: www.ing.dk

Czytaj również:

Jeden z największych magazynów energii na świecie powstanie w Australii. Wybuduje go fińska Wärtsilä

Magazyn energii w pociągu i z rabarbaru? Słuchaj E-magazyny Podcast i dowiedz się więcej o najnowszych technologiach magazynowania energii

Powiązane artykuły

energetyka wiatrowa

Sektor wiatrowy ma pomysł na repolonizację

W Świnoujściu, podczas Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI), premier Donald Tusk symbolicznie „położył biało-czerwoną flagę na polskiej gospodarce”. To nie tylko gest polityczny, ale deklaracja końca „naiwnej globalizacji” i początek nowego rozdziału – odbudowy narodowego przemysłu. Ważnym elementem tej strategii…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty
list pompy ciepła

Polska branża pomp ciepła apeluje o repolonizację technologii i nową politykę przemysłową. Galmet pisze do Premiera Tuska

Po deklaracji Premiera Donalda Tuska o konieczności repolonizacji kluczowych sektorów gospodarki, pojawił się pierwszy wyraźny głos poparcia ze strony polskiego przemysłu. Prezes firmy Galmet – największego polskiego producenta pomp ciepła i zasobników ciepłej wody – wystosował list otwarty do szefa…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty